ZÁPIS ZE SEMINÁŘE „JAK NA ŽÁKOVSKÝ PARLAMENT“
Datum: 12. 2. 2018
Místo: ZŠ Husova Podbořany
Přítomní: dle prezenční listiny
Cílová skupina: učitelky a učitelé ZŠ, příp. dalších organizací podílejících se na vzdělávání
Program: viz specifikace v pozvánce
Lektor: Petr Bureš, Centra pro demokratické učení, o. p. s.
Seminář vedl zkušený lektor z Centra pro demokratické učení, o. p. s., které je dlouholetým realizátorem kampaně Škola pro demokracii a které se věnuje především (avšak nejen) činnosti žákovských parlamentů (dále ŽP) ve školách. Sám pan Bureš se žákovským parlamentům věnuje již přes 15 let. Semináře se zúčastnili pedagogové ze škol z Podbořanska a Chomutovska. Všichni zúčastnění již nějakou praxi s fungováním žákovského parlamentu měli a na semináři hledali především inspiraci pro oživení chodu žákovského parlamentu na své škole a inspiraci, jak motivovat žáky k aktivní práci na činnosti parlamentu. Seminář byl koncipovaný tak, aby si přítomní v jeho průběhu přímo vyzkoušeli některé postupy, jak pracovat se žáky v žákovském parlamentu – účastníci tak na začátku dostali k dispozici různé obrázky a měli z nich vybrat ten, o kterém se domnívali, že nejlépe vyjadřuje stav jejich parlamentu. Nad vybranými obrázky se pak diskutovala a každý jednotlivec dotyčným vysvětloval, proč zvolil daný obrázek, jak to vyjadřuje jeho pocit ze současného stavu parlamentu. Obdobně vyjádřili účastníci, jakou podporu má jejich parlament od vedení a jak je na tom koordinátor ŽP. Vzhledem k tomu, že všem účastníkům byla funkce parlamentu známa, přešel lektor rovnou k ukázkám práce některých ŽP v České republice. Představil přítomným projekty, jaké různé ŽP řeší a jak je řeší. To samo bylo pro přítomné velmi inspirativní. Na prezentaci videí s ukázkami činnosti CEDU a ŽP si účastníci demonstrovali také netradiční, avšak mnohem efektivnější a objektivnější způsob hlasování podle modelu Demokracie 2.1: Videa, která lektor účastníkům promítal, byla videi, jež vznikla v rámci soutěže ŽP o nejlepší projekt ŽP. Výběr nejlepšího projektu provádí odborná porota. Účastníci semináře simulovali rozhodování poroty o nejlepším videu. Byl sestaven seznam shlédnutých videí a každý z účastníků měl možnost dát hlas dvěma projektům, které jej nejvíce zaujaly a měly by tak postoupit do užšího hodnocení, a jeden hlas projektu, který by naopak postoupit neměl. Tímto způsobem hlasování se rozostřily hrany mezi názorovými tábory, které vznikají při běžném způsobu hlasování, kdy rozhoduje hlas většiny. Také se zjevně ukázal objekt, který je nejméně žádaným. Takovýto způsob hlasování je objektivnější a méně kolektiv rozdělující než klasické hlasování většiny. Pro většinu přítomných byl tento způsob volby neznámý. Lze jej přitom využít téměř kdekoliv, nejen při rozhodování ŽP. Lektor dále prezentoval motivační pobyty pro členy ŽP, kde se žáci i koordinátoři učí základním dovednostem potřebným pro efektivní činnost parlamentu – schopnost prezentace a sebeprezentace, schopnost efektivní komunikace, schopnost plánovat, schopnost práce ve skupině/týmové práce, schopnost delegovat práci na další členy ŽP. V této fázi účastníky zaujala skutečnost, že ve většině fungujících ŽP mají žáci rozdělené funkce, ŽP má nějaký svůj název, logo, pokřik/heslo/motto, že schůzky jsou časté a pravidelné (většina stávajících účastníků svolává parlament 1x měsíčně), že na schůzkách ŽP se neřeší jen aktuální úkoly, ale že se zde i buduje tým a že schůzky ŽP jsou pro členy spíše kroužkem, kde získávají specifické dovednosti, než povinností atd. Většina přítomných si uvědomila, že není jejich úkolem ŽP řídit, ale být jim maximálně nápomocni v tom, aby se ŽP dokázaly řídit samy. Také účastníci zaznamenali fakt, že málo komunikují s pedagogy, kteří nejsou v činnosti ŽP aktivní a že je nutné tuto stránku věci radikálně změnit a pedagogy proškolit v tom, co je vlastně ŽP, jak má fungovat, jaká je jeho Projekt „MAP ORP Podbořany“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000405 úloha v chodu školy, že je úkolem ředitele a koordinátora ŽP odstranit předsudky a dezinformace kolující ohledně ŽP. Bez této vnitřní komunikace v pedagogickém sboru nemůže parlament fungovat naplno. Zájem ze strany přítomných účastníků semináře byl velký, projevili potřebu zakoupit některé publikace, které by jim mohly pomoci s revitalizací jejich parlamentů a zároveň projevili zájem o další školení, na kterých by se blíže seznámili s metodami motivace žáků, facilitace jednání parlamentu a s dalšími nezbytnými dovednostmi pro koordinaci činnosti takové instituce.