Trpaslíka jsme si zapůjčily pro děti od 2,5 – 4 let. Chtěli jsme ho použít na jazyková cvičení nejen pro děti s vadou řeči, ale také pro děti s problémem vyjadřováním. Součástí trpaslíka jsou také barevné karty s čísly. Očekávali jsme, že se naučíme počítat do 10.
Trpaslík Matematik je maxi maňásek s batohem. Batoh obsahuje karty s čísly + žetony. Tuto pomůcku jsme si zapůjčili pro nejmenší děti MŠ. Trpaslík je vysoký 85 cm, barevný a má otvory na ovládání pomocí našich rukou. Pomůcka se může využívat k různým vzdělávacím aktivitám.
Trpaslíka jsem použili ve 2 týdenním výukovém cyklu: „putování za pohádkou“ . Trpaslík ve svém batohu ukrýval vždy jednu pohádku. Trpaslík pomocí pohybů rukou, ústy – seznamoval děti s úkoly. Podle trpaslíka se děti snažili vyslovovat správně hlásky, učily se počítat.
První den, měly děti ostych před maňáskem hovořit. Po odbourání strachu, některé děti neměly nadále problém maňáskovi dovyprávět pohádku, mluvit s ním, odpovídat na otázky a plnit “jeho“ úkoly. Do batohu můžete ukrýt cokoliv např. malé předměty a pomocí hmatu rozpoznávat předměty aj.
Pomůcka obohatila všední dny MŠ. Děti se k pomůcce neustále vracejí a ptají se, kdy si s nimi trpaslík přijde popovídat. Rádi bychom tuto pomůcku používali nadále při komunikačním kruhu, logopedii aj.
Pomůcku jsme použili při matematice, jazyce, ( čtení pohádek, vyprávění) dále se může použít při logopedii atd.
Pomůcku můžeme použít individuálně nebo skupině ( použil jsme ve skupině 20 dětí)
Pomůcka je velká, barevná, příjemná a na první pohled mladší děti zaujme. Práce a manipulace s maňáskem ( z pohledu učitele) je velmi dobrá a příjemná. Velké plus je všestranné použití pomůcky a propojení do dalších předmětů.
Při delší práci s maňáskem se začnou potit ruce. Možná bych zvolila lepší materiál maňáska.
Pomůcky byly využívány a s nimi pracovány od 14.2 – 28.2.2018 cca každý den 20 min.