Výše uvedené pomůcky jsme zapůjčili předškolákům MŠ. Pískové pomůcky jsou rozděleny do dřevěných krabiček. Všechna čísla jsou v drsném – smirkovém provedení oproti hladkému povrchu destičky.
Přímým cílem bylo děti seznámit s danými symboly a nepřímě děti připravit na budoucí psaní číslic a písmen. Chtěli jsme podpořit spolupráci oko – ruka ( zrak – hmat) a spojit hlásky s grafickou podobou písmene (zapojení sluchu)
Součástí pískových písmen, číslic, tvarů byl také podnos na písek + písek. Pomůcky se ve třídě předškoláků velice ujaly. Nenásilnou formou se dětí učí nová písmena a prohlubují znalosti číslic. Díky velkému zájmu, jsme museli pořídit další ,, podnosy“ na písek, aby mohlo pracovat více dětí najednou. Tyto pomůcky zaujaly i mladší děti ( 3-5 let) pro tyto děti jsme vyrobili karty ,, první psaní“ ( čáry, obloučky apod.) a na pískovém podnosu cvičí uvolnění ruky. Tyto karty používáme i pro předškoláky před nácvikem číslic, abecedy.
Postup naší práce:
Předškoláci nejprve používají námi vyrobené karty na uvolnění ruky a zkouší první psaní do písku.
Vezmeme destičku, vyslovíme název písmene. Společně názvy písmene, číslic nebo tvarů opakujeme. Ukazováčkem a prostředníčkem dominantní ruky pomalu obtáhneme písmeno ve směru, jakým se píše. Pobídneme dítě, aby si pohyb vyzkoušelo. Dítě díky rozdílu materiálů (hladké dřevo, drsný smirkový papír) samo cítí správné provedení. Následně můžete po obtažení smirkového písmene „překreslit“ písmeno prstem do písku. Po natrénování děti zkouší písmeno psát na papír, popřípadě grafomotorický list.
Pomůcky používáme na jazyk, matematiku, psaní.
Pomůcky můžeme použít také ve výtvarné výchově.
Např. FROTÁŽ
přes destičku položíme papír ve velikosti destičky a dítě tužkou nebo voskovým kvádrem čmárá. Díky vystouplému profilu písmene se po čase písmeno objeví. Dobré cvičení na uvolnění ruky. Úchop tužky je však jiný, držíme ji jako nůž, paralelně s papírem.
S jedním kusem pomůcky může jednotlivec nebo skupina dětí. ( střídají se a postupně si mohou jednotlivé destičky podávat) Práce na podnose je individuální. Pokud je k dispozici více podnosů, může najednou pracovat tolik dětí, kolik je dostupných podnosů.
Tyto pomůcky nenásilně naučí základy abecedy, číslic, tvarů. Dítě si z počátku neuvědomuje, že se pomocí hry něco učí. V případě použití v 1. třídě ZŠ, budou tyto pomůcky obohacením klasické výuky.
Forma této výuky naše děti velmi baví a každý den chtějí psát abecedu a číslice do písku.
Vysoká pořizovací cena.
Pomůcky byly využívány a s nimi pracovány od 19.2 – 28.2.2018 cca každý den 30 min.