Pomůckou „Myslíme prostorově“ jsme chtěli u dětí podpořit rozvoj prostorové orientace. Očekávali jsme, že podpoříme základní matematické představy, které jsou významné při učení v matematice na základní škole, ale také nezbytné pro běžný život.
Pomůcka obsahuje různobarevná geometrická tělesa a karty ( předlohy) , dle kterých děti zkouší sestavit obrazec. Karty jsou očíslovány od nejlehčí po nejtěžší. Katry obsahují 20 nejrůznějších úkolů, jak prostorovou orientaci procvičit.
Pomůcku jsme použili nejprve u dětí 3-4 let. Nejlehčí úkoly zvládly všechny děti. Složitější kombinace už dětem dělaly problém. (více geometrických tvarů + naklonění těles) Mnoho dětí sestavovalo obrazce v zrcadlovém provedení.
U dětí 5-6 let, jsme jednoduché úkoly přešli bez problémů. U složitějších úkolů měly děti problém s natočením některých těles.
Starší děti tuto pomůcku začaly používat také při soutěžích. Např. Kdo nejrychleji a správně sestaví obrazec.
Pomůckou se učíte prostorovou orientaci, pojmenovat geometrické tvary, barvy. Pomůcku lze také využít jako názornou pomůcku k vyhledávání podobných věcí v místnosti.
Např.
Najdu nějakou věc, která ti připomíná tento předmět? (čtverec)
Děti hledají v místnosti a nosí předměty.
Pomůcku mohou využívat pouze 2 děti.
Pomůcka je sytě barevná. Materiál je tvrdý plast, takže při manipulaci se brzy nezničí. Geometrická tělesa jsou poměrně velká, pro děti pestrá. Pomůcka obsahuje pouze 4 tvary.
Pomůcka by mohla být vyrobena pro více dětí, (skupinu např. 4 dětí), aby mohly děti mezi sebou zdravě soutěžit. Karty by mohly být vyrobeny z lepšího materiálu. V případě častého používání se zničí…
Pomůcky byly využívány a s nimi pracovány: