Po dvou letech plánování v oblasti vzdělávání budou realizovány konkrétní projekty spolupráce.
„Po dvouleté realizaci projektu „Místní akční plán rozvoje vzdělávání Žatecko“, máme vytvořený jednotný strategický dokument, který analyzuje oblast školství v regionu, definuje jeho slabé a silné stránky a stanovuje jasnou vizi a cíle v oblasti vzdělávání na základních a mateřských školách“, představuje výstup projektu Ing. Josef Ryšavý, který je hlavním realizátorem projektu.
Dokument vznikl díky práci pedagogů, ředitelů a ředitelek škol, zřizovatelů škol a dalších odborníků v oblasti vzdělávání.
Vytvořením samotného dokumentu MAP však snaha o naplnění hlavního cíle, kterým je zefektivnění komunikace a navázání spolupráce aktérů ve vzdělávání na území Žatecka zdaleka nekončí. Aby mělo vytvoření strategického dokumentu MAP svůj význam, je nutné začít definované projekty postupně s ohledem na dostupnost finančních zdrojů realizovat. Z tohoto důvodu byla v září 2018 zahájena realizace navazujícího projektu MAP2 Podbořansko-Žatecko.
Od září 2018 tak budou probíhat konkrétní projekty spolupráce základních a mateřských škol. Školy budou spolupracovat s volnočasovými organizacemi a vzdělávacími subjekty pro rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti a také s neformálními organizacemi a vzdělávacími subjekty pro rozvoj polytechnického vzdělávání.
S cílem rozvoje čtenářské gramotnosti budou realizovány společné exkurze dětí z mateřských škol a žáků základních škol, v rámci kterých navštíví různá místa či představení (divadlo, muzikál, senát apod.). Na základě představení zpracují grafický projekt, článek, nebo recenzi.
V oblasti rozvoje polytechnického vzdělávání proběhnou exkurze dětí a žáků na přírodovědecká a technická pracoviště a do center podporujících popularizaci vědy a vědeckých a technických provozů (technologická muzea, IQ parky, VIDA vědecké centrum, ekocentra apod.) Pro předškoláky bude zrealizována série setkání prostřednictvím polytechnického programu pro děti MŠ. Cílem je co nejdříve a na základě přirozené hravosti a poznání světa kolem sebe vzbudit zájem dětí i pedagogických pracovníků o technické obory. U žáků základních škol je činnost zaměřena na vytváření vlastních staveb, ke konstruktivnímu myšlení, s cílem naučit žáky číst v jednoduchých technických výkresech. Nenásilnou formou v duchu Komenského myšlenky „škola hrou“ budou u dětí a žáků rozvíjeny technické a logické dovednosti dětí a žáků.
Jednou z dalších aktivit je i vzdělávání pedagogů v nových metodách výuky nebo polytechnický zájmový kroužek pro žáky základních škol.
Součástí navazujícího projektu bude také např. dotační poradenství a administrativní servis pro zapojené školy, spolupráce s odborníky v oblasti čtenářské a matematické gramotnosti a v oblasti polytechnického vzdělávání, pravidelná aktualizace dokumentu MAP, spolupráce a přenos informací o potřebách z území směrem k poskytovateli dotace, kterým je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolupráce s Národním institutem dalšího vzdělávání a se zástupci Krajského akčního plánu Ústeckého kraje.