V pondělí dne 30. 10. 2017 se v ZŠ a MŠ Petrohrad sešlo 6 zájemců, kteří se chtěli blíže seznámit s problematikou šikany ve školách. Seminář lektorovala slečna Mgr. Libuše Ričány ze spolku Projekt Odyssea, který se šikaně ve školách věnuje velmi intenzivně.
Lektorka stručně představila práci institutu a pak se zeptala přítomných, co si představují pod pojmem šikana a zda se s ní již setkali.
Pro úvodní seznámení lektorka použila metodu tzv. ledoborce – aktivity na prolomení ledů. Účastníkům byl na záda nalepen papír a ostatní účastníci pak na onen papír psali tři věci, o kterých si mysleli, že je dotyčný má rád, co rád nemá a čemu se věnuje. Pak si každý účastník papír sundal ze zad a seznámil ostatní s tím, jak moc dobře jej odhadli či zda se v něm hodně spletli.
Tato aktivita měla účastníkům rovněž ukázat, že není jednoduché odhadnout člověka bez hlubšího poznání.
Po tomto úvodu lektorka přítomné seznámila s rozdíly mezi šikanou a tzv. škádlením, definovala, jaké charakteristiky musí chování jedince splňovat, aby jej bylo možné označit za šikanu.
Pro tento účel jsme pracovali s ukázkou knihy Harry Potter a Fénixův řád.
Následovalo definování a rozebrání jednotlivých kroků, jak postupovat v případě, že je v třídním kolektivu odhalena šikana.
Proběhla také diskuse na téma šikany učitele žákem a jak tuto problematiku řešit.
Na závěr lektorka přítomné seznámila s literaturou, věnující se problematice, a s webovými stránkami, kde lze najít metodickou pomoc pro případ, že by pedagogové potřebovali problém šikany v jejich třídě řešit.