ZÁPIS ZE SEMINÁŘE
„MOŽNOSTI VÝUKY ROBOTIKY NA ZŠ“
Datum: 15. 11. 2017
Místo: GSOŠ Podbořany
Přítomní: dle prezenční listiny
Cílová skupina: učitelky a učitelé ZŠ, příp. dalších organizací podílejících se na vzdělávání
Program: viz specifikace v pozvánce
Lektoři: Ing. Jiří Otipka
Seminář byl koncipován jako seznámení s pojetím tématu robotiky ve výuce základních škol. Lektor nejdříve s účastníky probral zapojení robotiky do různých předmětů podle RVP. Ideální umístění je v Člověk a jeho svět. Robotiku tak lze zapojit do předmětů matematiky (programování), fyziky (poznávání světa skrze robota – např. rozpoznávání barev), přírodopisu (vysílání ultrazvuku a rozhodování pohybu dle jím určených překážek – podobné jako echolokace u zvířat) či informatiky (seznámení s hardwarem a softwarem robotů).
Následovalo postupné představení 5 robotických sad různých výrobců. Účastníci semináře se seznámili s každou sadou. Měli možnost si vybrané robůtky osahat či vyzkoušet různé způsoby programování, které je přizpůsobeno již pro děti základních škol. Lektor také účastníkům připravil metodické listy, které jim pomáhali se s danou sadou seznámit. Účastníci si také vyzkoušeli ovládací programy těchto robotů.
Dle slov lektora je nejdůležitější děti na základních školách naučit strukturovanému rozhodování a jednoduchým algoritmům, tedy rozdělení úkolu na samostatné kroky, které logicky navazují. Dítě by se mělo umět v případě výskytu problému rozhodnout pro další postup.
Účastníkům se možnost blíže seznámit s konkrétními robotickými sadami velmi líbila a projevili zájem některé z nich otestovat ve výuce. Vedle metodických listů si domů odnesli volně šiřitelný program k programování robotků.
David Šebesta