Cílová skupina WS: Seminář byl určen pro učitelky a učitele II. stupně ZŠ, pracovníky v neformálním vzdělávání, rodiče a veřejnost se zájmem o toto téma.
Cílem workshopu bylo představení metodiky výuky, výměna zkušeností, nápadů a námětů na zajímavé venkovní experimenty, pozorování a inovace ve výuce předmětů pro žáky 2. stupně.
Lektor v úvodu představil své zkušenosti a práci ekologického centra Chaloupky v Jihomoravském kraji. Toto centrum vydává množství publikací týkající se ekologické výchovy a výuky dětí ve školních zahradách. Lektor přivezl část publikací sebou. Účastníci si je mohli prohlédnout a případně zakoupit pro osobní užití a inspiraci.
Následně proběhlo představení přítomných účastníků a jejich zkušenosti s výukou ve školních zahradách. Z něho vyplynulo, že na zahradě probíhá standardní výuka, přírodopis či pěstování rostlin a stromů.
Z této výchozí pozice lektor představil a vyzkoušel s přítomnými několik aktivit vhodných pro žáky druhého stupně. Upozorňoval především na problém získání pozornosti žáků. Výhodou výuky ve školní zahradě je možnost propojování učiva. Představené aktivity se tak týkaly např. propojení výuky cizího jazyka (zde AJ) – poznávání a popis rostlin, živočichů a přírodních jevů v cizím jazyce. Z účastníků byl projevený zájem o ukázku aktivit na propojení školní zahrady s výukou matematiky. Realizovala se proto aktivita při níž se využívaly goniometrické funkce s počítáním výšky stromů a podobně.
Účastníci diskutovali o využití předváděných v jejich praktické výuce. Ale veškeré aktivity bylo možné realizovat bez nákupu jakýkoliv pomůcek, takže ty tak netvoří bariéru. Hovořilo se také o tom, jak lze sladit plán učiva a provádění pozorování a zábavné formy.
Přínosem pro účastníky byly náměty a inspirace k využití při jejich práci s dětmi a žáky. Významným přínosem byly vzdělávací materiály od lektora, které účastnici měli možnost prolistovat a případně zakoupit.
Zapsal David Šebesta
video z akce naleznete zde: