Vzdělávání na Podbořansku

Informační portál projektu MAP ORP Podbořany

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

PS matematická gramotnost 7.6.2017

8.6.2017:
Ve středu 7. 6. 2017 se v prostorách ZŠ Kryry sešla pracovní skupina pro rozvoj matematické gramotnosti na ZŠ a rozvoj digitálních kompetencí žáků a učitelů (dále jen PS MG).

 

Ve středu 7. 6. 2017 se v prostorách ZŠ Kryry sešla pracovní skupina pro rozvoj matematické gramotnosti na ZŠ a rozvoj digitálních kompetencí žáků a učitelů (dále jen PS MG).

Přítomni byli 4 zástupci ZŠ a 1 zástupce realizátora (viz prezenční listina). Pouze jeden z přítomných (vyjma realizátora) se již zúčastnil jednání PS MG, a to jednání ustavujícího. Ostatní nebyli stálými členy pracovní skupiny.

Tématem jednání pracovní skupiny bylo zahájení plánování aktivit a projektů k naplnění jednotlivých strategických priorit a cílů SR MAP ORP Podbořany.

Účastníkům pracovní schůzky byly postupně předloženy jednotlivé strategické cíle pro danou kapitolu strategického rámce a formou brainstormingu byly navrhovány dílčí aktivity, které by mohly pomoci naplnit cíle.

Výstupy jednání jsou uvedeny níže. Do textu SR pro ČG jsou vepsány možnosti plnění jednotlivých cílů. Uvedeny jsou pouze cíle, u kterých účastníci jednání navrhli nějaké aktivity či projekty.

MOŽNOSTI PLNĚNÍ STRATEGICKÝCH PRIORIT A CÍLŮ

 

PRIORITA 3.3.A

Základní školy, neziskové a ostatní spolupracující organizace budou mít dostatečné prostory, vybavení, pomůcky a materiál potřebný pro podporu matematické gramotnosti a rozvoj digitálních kompetencí dětí a pedagogů a výuka výše uvedených témat bude dostatečně personálně zajištěná.

3.3.A1

Do roku 2018/2019 budou ZŠ/spolupracující NNO a ostatní organizace dostatečně personálně zajištěné tak, aby se pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních organizací mohli pravidelně vzdělávat, individualizovat výuku (půlené třídy, pracovní skupiny) a pořádat mimořádné aktivity v rámci i nad rámec výuky, stejně jako zabezpečit mimoškolní a volnočasové aktivity.

Možnosti plnění:

  • Zajištění suplování – projednat se zřizovateli navýšení rozpočtu na zajištění mzdových prostředků interních/externích pracovníků, kteří zajistí dočasný zástup za pedagogy, kteří se budou vzdělávat tak, aby zůstala zachována kvalita vzdělávání.

3.3.A2

Do roku 2018/2019 budou školní, případně obecní knihovny vybaveny aktuální a kvalitní domácí literaturou vhodnou pro podporu matematické gramotnosti a rozvoj digitálních kompetencí. Knihovny ZŠ/obcí budou dostupné i NNO/ostatním organizacím spolupracujícím se ZŠ ve výuce matematické gramotnosti a ICT.

Možnosti plnění:

  • Navázat spolupráci s městskou knihovnou v Podbořanech a vytvořit projekt spolupráce zaměřený na matematickou gramotnost. Obdobně zkusit spolupráci s dalšími obecními knihovnami.
  • Rozšířit knižní fond o fond elektronický – zajistit multilicence na programy pro MG, které by bylo možné školám přes knihovny, zapůjčovat. Zjistit příklady dobré praxe.

3.3.A3

Do roku 2018/2019 budou ZŠ disponovat moderními informačními a komunikačními technologiemi pro rozvoj matematické gramotnosti a digitálních kompetencí dětí i pedagogů. NNO a ostatní spolupracující organizace tam, kde je to technicky a organizačně možné, budou užívat informační a komunikační technologie pro rozvoj matematické gramotnosti a digitálních kompetencí v domovské/partnerské ZŠ. Tam, kde to technicky nebo organizačně není možné, budou NNO a ostatní neziskové organizace disponovat alespoň základními vlastními komunikačními a informačními technologiemi (tablety, notebook s připojením na internet).

Možnosti plnění:

  • Vše je jen o financích. Možná by bylo dobré navázat nějakou spolupráci s poskytovateli ICT technologií, aby počítače na školách tak rychle nestárly – forma zápůjčky elektroniky, sponzoring na aktualizace a obnovení technologií …
  • Více využívat externí organizace – navštěvovat technická, vojenská muzea, technoparky

3.3.A4

Do roku 2018/2019 budou ZŠ/NNO a ostatní spolupracující organizace disponovat dostatečným vybavením, materiálem a pomůckami pro rozvoj matematické gramotnosti a digitálních kompetencí dětí, případně pedagogů (pomůcky H-MAT, deskové hry, logické hry, interaktivní pomůcky apod.).

Možnosti plnění:

  • Vytvořit něco jako půjčovnu na drahé pomůcky – nakoupit sady deskových her pro rozvoj MG a logického myšlení, robotické sady pro výuku informatiky přes MAP a zapůjčovat je v regionu dle pořadníku, podobně jako v knihy v knihovnách. Zajistit metodickou pomoc.

3.3.A5

Do roku 2019/2020 bude tam, kde je to smysluplné a kde se dosud taková výuka nerealizuje, probíhat výuka matematiky a ICT v půlených třídách.

Možnosti plnění:

  • Půlené hodiny – projednat se zřizovateli navýšení rozpočtu škol na zajištění mzdových prostředků pro nové pedagogy, kteří zajistí výuku v půlených třídách.
  • Půlené hodiny – vyhledat dobrý příklad praxe ve škole v okolních regionech a seznámit ředitele s logistikou půlených hodin.

 

 

PRIORITA 3.3.B

Pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních spolupracujících organizací budou vzděláváni v oblasti rozvoje matematické gramotnosti a rozvoje digitálních kompetencí dětí a pedagogů a budou sdílet své znalosti, dovednosti, zkušenosti a dobrou praxi.

3.3.B1

Do roku 2018/2019 bude v regionu vytvořena platforma pro sdílení zkušeností, dovedností a dobré praxe mezi pedagogy, ZŠ, pracovníky neziskových organizací a ostatních spolupracujících subjektů.

Možnosti plnění:

  • Pořádat pravidelná výjezdní setkávání ředitelů ve školách v regionu, případně mimo region s ukázkou dobré praxe.
  • Pořádat neformální setkávání učitelů MG a IT oborů s odborníky.

3.3.B2

Pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních spolupracujících organizací jsou vzděláváni v interaktivních a méně tradičních metodách výuky v oblasti matematické gramotnosti (metoda H-MAT … apod.); vzdělávání probíhá dle možností přímo v regionu.

Možnosti plnění:

  • Uspořádat v regionu semináře s „ochutnávkou“ těchto metod pro základní seznámení s možnostmi, případně uspořádat výjezd na školy, které učí jinak.

3.3.B3

Pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních spolupracujících organizací jsou vzděláváni v oblasti rozvoje digitálních kompetencí ve spolupráci s pedagogy SŠ/VŠ nebo ve spolupráci s lektory NNO a ostatních organizací; vzdělávání probíhá dle možností přímo v regionu.

Možnosti plnění:

  • Projekty spolupráce s vysokými školami – sehnat odborníky ochotné spolupracovat, kteří budou kolovat po regionu a pořádat různé akce na podporu vědy (např. „badatelské soboty“).

3.3.B4

Pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních spolupracujících organizací jsou vzděláváni v metodice přípravy žáků na účast v celostátních soutěžích v oblasti matematické gramotnosti a ICT; vzdělávání probíhá dle možností přímo v regionu.

Možnosti plnění:

  • Spolupráce s GSOŠ Podbořany – Ing. Otipka vede programátorský kroužek a účastní se se studenty mezinárodních soutěží, kde dokonce vloni uspěli. Může seznámit pedagogy s tím, jak se na takovou soutěž připravit, co vše je potřeba.
  • SOČ – pozvat metodiky této platformy, aby pedagogy seznámili s tím, jak žáky připravovat na budoucí účast v této středoškolské soutěži.
  • Olympiády – pozvat metodiky/realizátory na workshop, jak na to. Příklady dobré praxe.
  • Vytvořit databázi celostátních a mezinárodních soutěží, do kterých by se školy mohly zapojit – pedagogové mnohdy neví, co vše existuje, nemají prostor a čas se v této problematice orientovat.

 

 

PRIORITA 3.3.C

Základní školy spolupracují s rodiči, neziskovými a ostatními organizacemi a firmami při organizaci a realizaci aktivit na podporu matematické gramotnosti (logického myšlení) a na podporu rozvoje digitálních kompetencí žáků a pedagogů v rámci i nad rámec výuky i v mimoškolních a volnočasových aktivitách

3.3.C1

Od roku 2017/2018 budou ve školkách/NNO a ostatních organizacích alespoň 5x za školní rok probíhat aktivity na podporu matematické gramotnosti (v rámci výuky či nad rámce výuky) se zapojením rodičů.

Možnosti plnění:

  • Exkurze žáků k rodičům do zaměstnání – poznat, co rodiče dělají, čemu se věnují, co musí umět, znát. Volit provozy se zaměřením na MG a ICT.

3.3.C2

Od roku 2018/2019 budou ZŠ/NNO a ostatní organizace v oblasti rozvoje digitálních kompetencí spolupracovat tam, kde je to možné, s firmami/podnikateli podnikajícími v ICT nebo v oblastech úzce souvisejících s ICT, a to jak při výuce pedagogů, tak při výuce dětí formou exkurzí, přednášek, praktických ukázek a dalších podobných forem vzdělávání.

Možnosti plnění:

  • Viz C1, rozšířit to i na firmy mimo rodiče (tzn. nemusí tam nikdo pracovat). Využít ochoty některých firem otevřít dveře pro exkurze.

3.3.C3

Od roku 2017/2018 budou ZŠ/NNO a ostatní spolupracující organizace k výuce matematické gramotnosti a digitálních kompetencí dětí i pedagogů využívat programů, akcí a aktivit nabízených ostatními ZŠ/NNO a ostatními spolupracujícími organizacemi.

Možnosti plnění:

  • Vytvářet pravidelný přehled nabídek akcí a projektů ZŠ a NNO v oblasti MG a ICT a rozesílat jej vyučujícím dotčených předmětů.

3.3.C4

Do roku 2018/2019 bude X škol ve spolupráci s rodiči, s neziskovými a ostatními spolupracujícími organizacemi nad rámec klasické výuky nabízet volnočasové aktivity (např. kroužky, kluby, akce) a mimořádné vzdělávací aktivity k rozvoji dovedností, schopností a postojů žáků (např. pravidelné doučování pro žáky se SVP/SPU vedené proškoleným pedagogem nebo speciálním pedagogem apod.).

Možnosti plnění:

  • Propojit nabídku DDM s nabídkou kroužků na GSOŠ (robotika, programování).

3.3.C5

Do roku 2018/2019 se ZŠ budou účastnit celostátních soutěží na podporu matematické gramotnosti a digitálních kompetencí žáků (olympiády apod.)

Možnosti plnění:

  • Rozhodně změnit časování, cíl není v daném časovém horizontu reálný.

3.3.C6

Do roku 2018/2019 budou žáci 3. – 5. tř. 1. st. a žáci 2. st. ZŠ vypracovávat ročníkové práce v oblasti matematické a digitální gramotnosti.

Možnosti plnění:

  • Tento cíl považovali přítomní pedagogové za naprosto nereálný na 1. stupni. Po diskusi, kdy jsme si vysvětlili, jak jsou ročníkové práce myšleny (má jít o přípravu k vědecké práce, kdy cílem je dítě naučit vědeckou metodologii na naprosto banálních výzkumných úkolech adekvátních jejich věku a znalostem), bylo navrženo najít školu, která něco podobného dělá a pozvat pedagogy této školy do regionu k prezentaci metodologie a dobré praxe v takovém přístupu.

3.3.C7

Do roku 2018/2019 budou ICT technologie tam, kde je to vyhovující a žádoucí, využívány napříč jednotlivými předměty.

Možnosti plnění:

  • Uspořádat semináře s prezentací dobré praxe.

Zápis zapsala:

Mgr. Zdenka Lněníčková

výkonný manažer RT

Přílohy :

Článek vyšel : 8.6.2017, počet zobrazení : ( tento měsíc)