Ve středu 7. 6. 2017 se v prostorách ZŠ Kryry sešla pracovní skupina pro rozvoj matematické gramotnosti na ZŠ a rozvoj digitálních kompetencí žáků a učitelů (dále jen PS MG).
Přítomni byli 4 zástupci ZŠ a 1 zástupce realizátora (viz prezenční listina). Pouze jeden z přítomných (vyjma realizátora) se již zúčastnil jednání PS MG, a to jednání ustavujícího. Ostatní nebyli stálými členy pracovní skupiny.
Tématem jednání pracovní skupiny bylo zahájení plánování aktivit a projektů k naplnění jednotlivých strategických priorit a cílů SR MAP ORP Podbořany.
Účastníkům pracovní schůzky byly postupně předloženy jednotlivé strategické cíle pro danou kapitolu strategického rámce a formou brainstormingu byly navrhovány dílčí aktivity, které by mohly pomoci naplnit cíle.
Výstupy jednání jsou uvedeny níže. Do textu SR pro ČG jsou vepsány možnosti plnění jednotlivých cílů. Uvedeny jsou pouze cíle, u kterých účastníci jednání navrhli nějaké aktivity či projekty.
MOŽNOSTI PLNĚNÍ STRATEGICKÝCH PRIORIT A CÍLŮ
PRIORITA 3.3.A
Základní školy, neziskové a ostatní spolupracující organizace budou mít dostatečné prostory, vybavení, pomůcky a materiál potřebný pro podporu matematické gramotnosti a rozvoj digitálních kompetencí dětí a pedagogů a výuka výše uvedených témat bude dostatečně personálně zajištěná.
3.3.A1
Do roku 2018/2019 budou ZŠ/spolupracující NNO a ostatní organizace dostatečně personálně zajištěné tak, aby se pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních organizací mohli pravidelně vzdělávat, individualizovat výuku (půlené třídy, pracovní skupiny) a pořádat mimořádné aktivity v rámci i nad rámec výuky, stejně jako zabezpečit mimoškolní a volnočasové aktivity.
Možnosti plnění:
3.3.A2
Do roku 2018/2019 budou školní, případně obecní knihovny vybaveny aktuální a kvalitní domácí literaturou vhodnou pro podporu matematické gramotnosti a rozvoj digitálních kompetencí. Knihovny ZŠ/obcí budou dostupné i NNO/ostatním organizacím spolupracujícím se ZŠ ve výuce matematické gramotnosti a ICT.
Možnosti plnění:
3.3.A3
Do roku 2018/2019 budou ZŠ disponovat moderními informačními a komunikačními technologiemi pro rozvoj matematické gramotnosti a digitálních kompetencí dětí i pedagogů. NNO a ostatní spolupracující organizace tam, kde je to technicky a organizačně možné, budou užívat informační a komunikační technologie pro rozvoj matematické gramotnosti a digitálních kompetencí v domovské/partnerské ZŠ. Tam, kde to technicky nebo organizačně není možné, budou NNO a ostatní neziskové organizace disponovat alespoň základními vlastními komunikačními a informačními technologiemi (tablety, notebook s připojením na internet).
Možnosti plnění:
3.3.A4
Do roku 2018/2019 budou ZŠ/NNO a ostatní spolupracující organizace disponovat dostatečným vybavením, materiálem a pomůckami pro rozvoj matematické gramotnosti a digitálních kompetencí dětí, případně pedagogů (pomůcky H-MAT, deskové hry, logické hry, interaktivní pomůcky apod.).
Možnosti plnění:
3.3.A5
Do roku 2019/2020 bude tam, kde je to smysluplné a kde se dosud taková výuka nerealizuje, probíhat výuka matematiky a ICT v půlených třídách.
Možnosti plnění:
PRIORITA 3.3.B
Pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních spolupracujících organizací budou vzděláváni v oblasti rozvoje matematické gramotnosti a rozvoje digitálních kompetencí dětí a pedagogů a budou sdílet své znalosti, dovednosti, zkušenosti a dobrou praxi.
3.3.B1
Do roku 2018/2019 bude v regionu vytvořena platforma pro sdílení zkušeností, dovedností a dobré praxe mezi pedagogy, ZŠ, pracovníky neziskových organizací a ostatních spolupracujících subjektů.
Možnosti plnění:
3.3.B2
Pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních spolupracujících organizací jsou vzděláváni v interaktivních a méně tradičních metodách výuky v oblasti matematické gramotnosti (metoda H-MAT … apod.); vzdělávání probíhá dle možností přímo v regionu.
Možnosti plnění:
3.3.B3
Pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních spolupracujících organizací jsou vzděláváni v oblasti rozvoje digitálních kompetencí ve spolupráci s pedagogy SŠ/VŠ nebo ve spolupráci s lektory NNO a ostatních organizací; vzdělávání probíhá dle možností přímo v regionu.
Možnosti plnění:
3.3.B4
Pedagogové ZŠ/pracovníci NNO a ostatních spolupracujících organizací jsou vzděláváni v metodice přípravy žáků na účast v celostátních soutěžích v oblasti matematické gramotnosti a ICT; vzdělávání probíhá dle možností přímo v regionu.
Možnosti plnění:
PRIORITA 3.3.C
Základní školy spolupracují s rodiči, neziskovými a ostatními organizacemi a firmami při organizaci a realizaci aktivit na podporu matematické gramotnosti (logického myšlení) a na podporu rozvoje digitálních kompetencí žáků a pedagogů v rámci i nad rámec výuky i v mimoškolních a volnočasových aktivitách
3.3.C1
Od roku 2017/2018 budou ve školkách/NNO a ostatních organizacích alespoň 5x za školní rok probíhat aktivity na podporu matematické gramotnosti (v rámci výuky či nad rámce výuky) se zapojením rodičů.
Možnosti plnění:
3.3.C2
Od roku 2018/2019 budou ZŠ/NNO a ostatní organizace v oblasti rozvoje digitálních kompetencí spolupracovat tam, kde je to možné, s firmami/podnikateli podnikajícími v ICT nebo v oblastech úzce souvisejících s ICT, a to jak při výuce pedagogů, tak při výuce dětí formou exkurzí, přednášek, praktických ukázek a dalších podobných forem vzdělávání.
Možnosti plnění:
3.3.C3
Od roku 2017/2018 budou ZŠ/NNO a ostatní spolupracující organizace k výuce matematické gramotnosti a digitálních kompetencí dětí i pedagogů využívat programů, akcí a aktivit nabízených ostatními ZŠ/NNO a ostatními spolupracujícími organizacemi.
Možnosti plnění:
3.3.C4
Do roku 2018/2019 bude X škol ve spolupráci s rodiči, s neziskovými a ostatními spolupracujícími organizacemi nad rámec klasické výuky nabízet volnočasové aktivity (např. kroužky, kluby, akce) a mimořádné vzdělávací aktivity k rozvoji dovedností, schopností a postojů žáků (např. pravidelné doučování pro žáky se SVP/SPU vedené proškoleným pedagogem nebo speciálním pedagogem apod.).
Možnosti plnění:
3.3.C5
Do roku 2018/2019 se ZŠ budou účastnit celostátních soutěží na podporu matematické gramotnosti a digitálních kompetencí žáků (olympiády apod.)
Možnosti plnění:
3.3.C6
Do roku 2018/2019 budou žáci 3. – 5. tř. 1. st. a žáci 2. st. ZŠ vypracovávat ročníkové práce v oblasti matematické a digitální gramotnosti.
Možnosti plnění:
3.3.C7
Do roku 2018/2019 budou ICT technologie tam, kde je to vyhovující a žádoucí, využívány napříč jednotlivými předměty.
Možnosti plnění:
Zápis zapsala:
Mgr. Zdenka Lněníčková
výkonný manažer RT