Vzdělávání na Podbořansku

Informační portál projektu MAP ORP Podbořany

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

PS inkluzivní vzdělání 12.6.2017

13.6.2017:
V pondělí 12. 6. 2017 BYLA DO PROSTOR Masarykovy ZŠ Lubenec svolána schůzka pracovní skupiny „Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem a rozvoj sociálních a občanských kompetencí dětí a žáků“ (dále jen PS Inkluze). Bohužel v důsledku komunikačního šumu mezi RT a vedením lubenecké ZŠ nebyly prostory k dispozici, a proto se účastníci jednání přesunuli do Valče do místní kavárny.

 

Na jednání byli přítomni 4 zástupci ZŠ, 1 zástupce NNO a 1 zástupce realizátora (viz prezenční listina). Žádný z přítomných nebyl stálým členem pracovní skupiny a po dotazu zástupce RT ani neměl zájem stát se stálým členem PS Inkluze.

Tématem jednání pracovní skupiny bylo plánování aktivit a projektů k naplnění jednotlivých strategických priorit a cílů SR MAP ORP Podbořany.

Účastníkům pracovní schůzky byly postupně předloženy jednotlivé strategické cíle pro danou kapitolu strategického rámce a formou brainstormingu byly navrhovány dílčí aktivity, které by mohly pomoci naplnit cíle.

Výstupy jednání jsou uvedeny níže. Do textu SR pro inkluzi na ZŠ jsou vepsány možnosti plnění jednotlivých cílů. Cíle SR MAP, kde účastníci jednání nevznesli žádný nápad k jeho plnění, nejsou v zápise uvedeny.

MOŽNOSTI PLNĚNÍ STRATEGICKÝCH PRIORIT A CÍLŮ

 

PRIORITA 3.4.A

Základní školy a ostatní spolupracující organizace mají dostatek finančních, materiálních, technických, prostorových, personálních a organizačních prostředků pro inkluzivní vzdělávání (vzdělávání dětí se SVP a vzdělávání nadaných dětí a dětí cizinců) a jeho efektivní realizaci.

3.4.A3

Do roku 2018/2019 X subjektů (ZŠ, NNO, ostatních organizací) bude disponovat X asistenty pedagoga a X osobními asistenty.

Možnosti plnění:

  • Vytvořit volně dostupné databáze asistentů pedagoga a osobních asistentů pro potřeba škol na území ORP Podbořany.

3.4.A4

Do roku 2018/2019 X subjektů (ZŠ, NNO, ostatních organizací) bude disponovat X specialisty pro oblast inkluzivního vzdělávání (školní psycholog, speciální pedagogové, sociální pedagogové, sociální pedagogové, logopedové atd.).

Možnosti plnění:

  • Sdílený školní psycholog pro region
  • Speciální pedagogové do každé školy, nelze sdílet v rámci regionu, max. v rámci jedné školy
  • Logoped a asistent pedagoga pro region
  • Zajistit pro každou školu, kterou navštěvují děti cizinců, cizojazyčného asistenta dle jazykové příslušnosti dětí, dle možnosti sdílet mezi školami.

3.4.A5

Do roku 2018/2019 bude mít X subjektů vlastního nebo smluvně vázaného externího specialistu s kvalifikací pro práci s nadanými dětmi.

Možnosti plnění:

  • Účastníci jednání si myslí, že tento cíl je pro Podbořansko zbytečný, nevidí v něm přínos pro školy.

3.4.A6

Do roku 2018/2019 bude X subjektů disponovat kvalitním prostorovým a materiálním vybavením a adekvátními pomůckami pro kvalitní realizaci volnočasových a mimořádných aktivit nad rámec výuky.

Možnosti plnění:

  • Zajistit, aby DDM Podbořany byl řízen a financován samostatně mimo rozpočet ZŠ TGM Podbořany.
  • Navázat spolupráci s firmami ve věci dodávek zbytkového materiálu do DDM a školních dílen v regionu pro tvořivé aktivity (odpadní dřevo, koberce, polystyren atd.).
  • Uspořádat seminář o fungování školních klubů
  • Jednat s GSOŠ o spolupráci v rámci volnočasových aktivit, které nabízí – rozšířit nabídku i na žáky ZŠ.

PRIORITA 3.4.B

Pedagogové základních škol a pracovníci spolupracujících organizací i aktivní rodiče jsou vzdělávání v oblasti inkluzivního vzdělávání (vzdělávání žáků se SVP a vzdělávání nadaných žáků a dětí cizinců), mají podmínky pro individualizaci výuky a pravidelně sdílejí své zkušenosti, dovednosti a dobrou praxi

3.4.B2

Pro zlepšení komunikace a spolupráce ZŠ a spolupracujících subjektů s rodiči dětí pedagogové ZŠ a pracovníci spolupracujících subjektů do roku 2018/2019 absolvují vzdělávání v metodách efektivní komunikace, netradičních metod práce s veřejností, prezentačních technik a dalších metod otevřené komunikace

Možnosti plnění:

  • Uspořádat seminář Jak na agresivní rodiče
  • Uspořádat seminář Duševní hygiena pedagoga

3.4.B3

Do roku 2018/2019 absolvují pedagogové ZŠ a pracovníci spolupracujících organizací vzdělávání v metodách pedagogické diagnostiky a v metodách uplatnění jejích výstupů.

Možnosti plnění:

  • Uspořádat seminář pro pedagogy lektorovaný diagnostiky, aby pedagogové rozumněli pojmům užívaným v pedagogické diagnostice.

3.4.B4

Do roku 2018/2019 absolvují pedagogové ZŠ a pracovníci spolupracujících organizací vzdělávání v technikách a metodách práce s dětmi se SVP a spolupráce s pedagogickými a nepedagogickými pracovníky při práci s těmito dětmi.

Možnosti plnění:

  • U tohoto bodu účastníci jednání připomněli, že vzdělávacích aktivit je na pedagogy nakládáno velmi mnoho, přitom časové možnosti pedagogů jsou omezené a je potřeba je zohlednit. Mezi volnější měsíce ve škole patří říjen, 1. pol. listopadu, únor, březen, duben, při denním plánování lze zajistit účast pedagogů I. stupně až po 15.00, u II. stupně i později.

3.4.B5

Do roku 2018/2019 absolvují pedagogové ZŠ a pracovníci spolupracujících organizací vzdělávání v technikách a metodách práce s nadanými dětmi.

Možnosti plnění:

  • Na Podbořansku tento cíl zcela vypustit ze SROV.

3.4.B6

Do roku 2018/2019 absolvují pedagogové ZŠ a pracovníci spolupracujících organizací vzdělávání v tradičních i alternativních metodách skupinové práce s heterogenními skupinami

Možnosti plnění:

  • Na Podbořansku přesunout termín těchto vzdělávací akcí na neurčito …

3.4.B7

Do roku 2018/2019 absolvují pedagogové ZŠ a pracovníci spolupracujících organizací vzdělávání v technikách a metodách zapojení žáků do řízení vyučování a vedení a využití žákovských parlamentů.

Možnosti plnění:

  • Na Podbořansku přesunout termín těchto vzdělávací akcí minimálně o rok později. Pozn. Žádný z účastníků jednání nemá na škole žákovský parlament.

3.4.B8

Do roku 2019/2020 absolvují pedagogové ZŠ a pracovníci spolupracujících organizací vzdělávání některý z exitujících modulů pro jazykové vzdělávání pedagogů MŠ a pracovníků spolupracujících organizací.

Možnosti plnění:

  • Tento cíl navrhují účastníci jednání ze SR zcela vypustit.

3.4.B9

Do roku 2019/2020 bude tam, kde je to smysluplné a kde se dosud taková výuka nerealizuje, probíhat výuka vybraných předmětů v půlených třídách.

Možnosti plnění:

  • Je nutné řešit financování nových pedagogů se zřizovatelem – je nutné navýšit personální kapacitu škol, zajistit finance = navýšit rozpočet o mzdové prostředky.

PRIORITA 3.4.C

Základní školy spolupracují při vzdělávání žáků se SVP a při vzdělávání nadaných žáků a dětí cizinců s rodiči, neziskovými organizacemi a dalšími organizacemi působícími v oblasti vzdělávání.

Aktivity k jednotlivým cílům spadajícím pod tuto prioritu se již z časových důvodů nepodařilo projednat, budou řešeny buď na dalším setkání PS po prázdninách nebo budou rozpracovány RT a poslány zájemců o činnost PS Inkluze elektronicky k doplnění a rozpracování.

Zápis zapsala:

Mgr. Zdenka Lněníčková

výkonný manažer RT

Přílohy :

Článek vyšel : 13.6.2017, počet zobrazení : ( tento měsíc)